انواع گیت کنترل تردد چیست؟

مقوله نظم و امنیت یکی از ارکان اساسی در سازمان‌ها، ادارات و کسب و کارهای مختلف است. پیشرفت علم و ظهور فناوری‌های نوین، راهکارهای جدید و مطمئنی برای ایجاد و ارتقاء امنیت در شرکت‌ها در اختیار انسان قرار داده است.گیت کنترل تردد از جمله این راهکارها، برای کنترل ورود و خروج افراد در محیط زندگی و کار توسط تجهیزات پیشرفته‌ امروزی است. یکی از تجهیزاتی که در حال حاضر جهت کنترل تردد در مناطق مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، گیت کنترل تردد است.  در این بخش به طور کامل با انواع گیت کنترل تردد آشنا خواهید شد.

گیت کنترل تردد چیست  و چه کاربردی دارد ؟

یکی از متداول ترین سوالات کاربران این است که گیت کنترل تردد چیست. گیت (Gate) یکی از تجهیزات پر کاربرد در سیستم کنترل تردد است، که جهت محدود کردن ورود و دسترسی افراد، در ساختمان‌ها، ادارات، شرکت‌ها و سایر مناطق به کار گرفته می‌شود. گیت کنترل تردد با نام‌های گیت، گیت تردد، گیت ورود و خروج، گیت نفر رو و … نیز شناخته می‌شود.

گیت تردد جهت کنترل ورود و خروج پرسنل، پیمانکاران، میهمانان،‌ مشتریان ، ارباب رجوع و سایر افراد متفرقه در ورودی ادارات و شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کارگیری گیت در هر مکانی، ورود و خروج‌ها را منظم کرده و امنیت بیشتری برای  آن مجموعه به ارمغان می‌آورد.

گیت دروازه ورود به سازمان است که در حالت پیش فرض مسیر عبور را مسدود کرده و اجازه عبور به افراد غیر مجاز نمی‌دهد. برای عبور از گیت باید هویت یا اعتبار فرد توسط سیستم کنترل دسترسی تأیید شود.

مزیت استفاده از گیت ورود و خروج باعث شده است که این سیستم کاربردی در مناطق مختلفی مانند ادارات و شرکت‌ها، مراکز فرهنگی و تفریحی (موزه، شهر بازی)، اماکن ورزشی (استادیوم، استخر، سالن ورزشی)، پایانه‌های حمل و نقل (مترو، اتوبوسرانی، راه‌ آهن، فرودگاه)، مراکز نظامی و امنیتی و … به کار گرفته شود.

علاوه بر این، گیت در بخش‌های داخلی هر سازمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال می‌توان ورودی مناطق حساس مانند بخش مدیریت، اتاق سرور، آزمایشگاه، انبار و … را به گیت کنترل تردد تجهیز کرد. در این صورت، ورود و دسترسی کارکنان سایر واحدها به این بخش‌ها محدود خواهد شد.

تا اینجای کار به خوبی متوجه شدید که گیت کنترل تردد چیست. اکنون می خواهیم درباره ساختار و عملکرد انواع گیت کنترل تردد نکاتی را بررسی کنیم.

ساختار و عملکرد گیت کنترل تردد

گیت کنترل تردد از اجزای مختلفی تشکیل شده است. آنچه که ما در ظاهر می‌بینیم، کابین یا بدنه گیت است. بدنه بیشتر گیت‌ها از جنس استیل ساخته شده و به همین دلیل از دوام و طول عمر بالایی برخوردار است. مسدود کننده یا درب، بخش دیگری از گیت که قابل مشاهده است. مسدود کننده می‌تواند از نوع اهرم، شیشه، پلکسی و … باشد.

موتور و گیربکس اجزای بسیار مهمی هستند که نیروی حرکتی موانع را ایجاد می‌کنند. این اجزاء به یک برد الکترونیکی کنترل کننده متصل هستند. در صورت ارسال فرمان از برد کنترل کننده، موتور به کمک گیربکس، درب را به حرکت درآورده و مسیر عبور را باز می‌کنند. بخش‌های مختلف دیگری مانند سنسورها، ریل نمایشگر LED و … در گیت وجود دارند، که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند.

گیت های ورود و خروج بیشتر در سیستم کنترل تردد افراد به کار گرفته می‌شوند. همانطور که گفتیم مسیر عبور افراد به صورت پیش فرض  توسط گیت مسدود است. برای عبور از مسیر گیت، ابتدا باید هویت فرد توسط سیستم کنترل تردد بررسی و تأیید شود. البته در بعضی مواقع مانند کنترل تردد باشگاهی یا مترویی، بررسی اعتبار زمانی یا پولی افراد نیز بررسی می‌شود.

در صورت احراز هویت یا تأیید اعتبار، از طرف سیستم کنترل دسترسی یک سیگنال برای گیت ارسال شده و مسیر عبور باز می‌شود. به محض عبور فرد، درب گیت بلافاصله بسته شده و اجازه عبور نفرات بعدی را نمی‌دهد، مگر این‌که مجوز عبور آن‌ها نیز توسط سیستم کنترل تردد صادر شود.

برای احراز هویت می‌توان از یک قرائت‌گر (Reader) یا دستگاه کنترل تردد (حضور و غیاب) بر روی گیت یا کنار آن استفاده کرد. برای احراز هویت از تمامی راهکارها از جمله کارت، رمز، شناسه‌های بیومتریک (اثر انگشت، تشخیص چهره، اسکن کف دست و عنبیه) ، فناوری‌های مبتنی بر موبایل (Nfc و Bluetooth) و QR Code  می‌توان استفاده کرد.

انواع گیت کنترل تردد

گیت‌های ورود و خروج انواع مختلف و متنوعی دارند. هر سازمان یا مجموعه‌ بر اساس شرایط محیطی و نیازهای خود می‌تواند از گیت‌ های مختلفی استفاده کند. گیت های ارائه شده در کشور ما، بیشتر از سه کشور آلمان، چین و ترکیه وارد می‌شود.البته تولید کنندگان داخلی نیز در این بازار سهیم هستند و بخشی از گیت‌های موجود در بازار تولید شرکت‌‌های داخلی است. در ادامه با مهم‌ترین انواع گیت کنترل تردد آشنا می‌شویم.

گیت اهرمی

گیت کنترل تردد اهرمی یا turnstile gate یکی از پرکاربردترین انواع گیت است که استحکام بالایی دارد. این گیت با نام‌های میله‌ای و شاخه‌ای نیز شناخته می‌شود. گیت ورود و خروج اهرمی به صورت دو اهرمی و سه اهرمی تولید و عرضه می‌شود.

عملکر گیت اهرمی به این صورت است که پس از شناسایی فرد و تأیید مجوز توسط سیستم یا دستگاه کنترل تردد، یک فرمان برای گیت ارسال شده و قفل آن آزاد می‌شود. پس از آزاد شدن قفل اهرم‌ها، حرکت آن‌ها به دو صورت امکان‌پذیر است. در بعضی گیت‌ها، موتور نیروی حرکتی اهرم‌ها را ایجاد می‌کند و اهرم‌ها به صورت خودکار چرخیده و امکان عبور را فراهم می‌کنند. در نوع دوم که ارزان‌تر از حالت اتوماتیک است، پس از آزاد شدن قفل، اهرم‌ها به صورت خودکار نمی‌چرخند، بلکه فرد با نیروی دست خود اهرم را جابجا کرده و از گیت عبور می‌کند.

گیت شیشه ای

این گیت نیز از گیت‌های متداول و پر طرفدار و بسیار پرکاربرد است که در مناطق مختلفی از جمله فرودگاه و مترو مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیت کنترل تردد شیشه‌ای سرعت عملکرد بالایی دارد و نرخ (سرعت) عبور افراد از آن بیشتر است. سه مزیت عملکرد ساده، ظاهر زیبا و سرعت بالا ، موجب اشتیاق بیشتر شرکت‌های مختلف در استفاده از آن می‌گردد.

گیت لولایی

این گیت ظاهری زیبا و شکیل داشته و از سرعت عملکرد سریعی نیز برخوردار است. درب‌های گیت کنترل تردد لولایی به سمت جلو باز می‌شود و از این جهت مسیر با عرض بیشتری برای عبور فراهم می‌کند. به گیت لولایی، گیت تشریفات (VIP)، حمل بار، سوئینگ و گیت معلولین (ویلچر رو)‌ نیز گفته می‌شود.

گیت تمام قد یا امنیتی

گیت کنترل تردد تمام قد یا full height turnstile gate  ابعاد بسیار بزرگی دارد. ارتفاع این گیت تا 2 متر می رسد. ویژگی‌ها و ساختار این گیت باعث می‌شود، بیشتر در مناطقی مورد استفاده قرار گیرد که امنیت ورود و خروج بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. به طور مثال استادیوم‌‌‌های ورزشی بزرگ، زندان‌‌‌ها، سفارتخانه‌ها و مراکز نظامی و امنیتی بیشتر از این گیت استفاده می‌کنند. گیت تمام قد یا امنیتی در زمان نصب تمام بخش ورودی یا خروجی را مسدود می‌کند و امکان عبور از بالا و پائین و اطراف آن وجود ندارد.

گیت گردان

گیت کنترل تردد گردان ساختار و ظاهر زیبایی دارد. بدنه گیت از جنس استیل و موانع (باله‌ها) از جنس شیشه‌ هستند. این گیت دارای یک میله مرکزی و سه باله است که به میله مرکزی متصل هستند. موانع یا باله‌‌ها با زاویه 120 درجه نسب به هم به میله وصل می‌شوند. فردی که داخل محور گیت قرار می‌گیرد، با نیروی خود، باله‌ها را حرکت داده و مسیر عبور خود را باز می‌کند.

مزایای گیت کنترل تردد چیست؟

تا اینجای کار با انواع گیت کنترل تردد و کاربرد گیت کنترل تردد آشنا شدید. در این بخش قصد داریم مزایای این ابزار کاربردی برای اماکن مختلف و مجموعه ها، را بررسی کنیم:

1- برقراری امنیت: انواع گیت کنترل تردد با این هدف برای ورودی مجموعه تعبیه می شود که مانعی باشد برای ورود همگان به مجموعه. این مانع بدین منظور ایجاد می شود تا نوعی فیلترینگ برای عبور و مرور کارکنان و افرادی که قصد ورود به یک مکانی را دارند، ایجاد کند. نتیجه همه این ها، امنیت است.

2- برقراری نظم: یکی دیگر از مزایای استفاد از گیت کنترل تردد، برقراری نظم است. نظم در ورود و خروج، نظم در افرادی که وارد مجموعه می شوند، نظم در گزارشات تردد افراد و… همگی با این ابزارها، امکان پذیر است.

3- گزارشگیری دقیق: شما با استفاده از گیت کنترل تردد و همگام سازی آن با یکی از دستگاه های حضور و غیاب، به راحتی می توانید گزارشات ورود و خروج و به طور کلی، تردد کارکنان خود را دریافت کنید و با یک برنامه ریزی دقیق، در مسیر پیشرفت و توسعه مجموعه خود، بهتر گام بردارید.

دستگاه های کنترل تردد زمان پرداز

دستگاه حضور و غیاب ZF22

دستگاه حضور و غیاب ZT200

دستگاه حضور و غیاب ZUF302

سبد خرید
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من